Log In
16/06/2022

Με αφορμή τα 100 χρόνια από την Μικρασιατική καταστροφή

Έφεσος, Ορεινή Έφεσος, Σμύρνη

Ήταν το  8ο συνέδριο της Βαλκανικής Ένωσης Ογκολογίας  (BUON) το 2008, στο Κουσάντασι  της Μ. Ασίας. Μια ακόμα οικογενειακή συνάντηση των ογκολόγων,  που εξελίχθηκε πολύ απρόβλεπτα. Tην παρακάτω αφήγηση μπορείτε να τη διαβάσετε μετέχοντας νοερά, ως μια εικονική συμμετοχή στο ελληνικό τμήμα της Narrative Medicine  του Columbia University (1).

Αποβίβαση με το σακίδιο στην πλάτη (2). Να  η πρώτη εντύπωση :  δέος, μεγάλη συγκίνηση και συγκατάβαση. Πέρασμα  μέσα από την υπαίθρια αγορά του Κουσάντασι. Καλντερίμι, με τουριστικά μικρομάγαζα και από τις δυό πλευρές και το πελατειακό καλωσόρισμα : Buyrun (περάστε, τι μπορώ να κάνω για σας)  original maimou (ειλικρινής ο πωλητής),  Lacoste  made in Turkey.

Το ξενοδοχείο 5*- ξεχάστε το backpacking traveling – με πισίνες και τα σχετικά. Φυσικά βραχιολάκι  (all inclusive) που δεν το φόρεσα, έδειχνα κάθε φορά το διαβατήριο . Σεπτέμβρης, γλυκός καιρός και έτσι προτίμησα μια συμβολική βουτιά  στη παραλία – αναβάπτισμα – στην  θάλασσα της  Ιωνίας των Μικρασιατών προγόνων μου.

Τα του συνεδρίου τα προσπερνώ. Κρατώ την ατμόσφαιρα. Βαλκάνιοι συνάδελφοι/φίλοι,  που για μια ακόμη φορά  τους αρέσει να βρίσκονται μαζί.  Στο γραφτό αυτό, ο διαιτητής τα έχει πιάσει, νικάει κατά κράτος ο ογκοτουρισμός. Μεγάλη ευκαιρία λοιπόν για μια  επίσκεψη στη κοντινή η Αρχαία Έφεσο.

Μια αναπάντεχη εξέλιξη. Παρκάρουμε το νοικιασμένο αγροτικό και πλησιάζουμε στην είσοδο που αποδείχτηκε έξοδος, όπως μας εξήγησε κάποιος που μας μίλησε Ελληνικά. Αν μπείτε από εδώ σας περιμένει μια πολύ κοπιαστική ανηφόρα, δεν σας συμφέρει. Αφήστε το  αμάξι  και σας πάω εγώ από την πάνω μεριά, με αντάλλαγμα να κάνετε μια στάση να δείτε – χωρίς την υποχρέωση να αγοράσετε – παραδοσιακά χειροποίητα πράγματα  της περιοχής, είναι μια κρατική έκθεση, πιστέψτε με αξίζει. Κοιταχτήκαμε μεταξύ μας, είμασταν τρείς και το ρισκάραμε. Η έκθεση ήταν ένα παράρτημα  του τουρκικού οργανισμού χειροτεχνίας κάτι αντίστοιχο του ΕΟΜΕΧ, μας άφησε εξαιρετικές εντυπώσεις. Υφαντά, μεταξωτά, μιντέρια, χαλιά, κουβέρτες, παραδοσιακές στολές μίκρο-αντικείμενα , μεγαλο-αντικείμενα  (καναπέδες, κρεβάτια, τραπέζια, τραπεζάκια) αλλά και τρόφιμα, ότι βάλει ο νους. Νεαρά  κορίτσια ύφαιναν, στημένα μπροστά σε αυθεντικούς αργαλειούς.

Ο ελληνόφωνος Ismail από την Ξάνθη, ήταν λαλίστατος. Στη διαδρομή μας για την σωστή είσοδο μας αποκάλυψε κάτι συγκλονιστικό : είμαστε πολύ κοντά στο  Sirintze/Kirkintze/Ορεινή Έφεσος,  χωριό Ελλήνων μέχρι το 1924, πατρίδα του αφηγητή, στο βιβλίο Ματωμένα χώματα της Διδούς Σωτηρίου. Φυσικά και πήγαμε.  Διαδρομή που θύμιζε Νότιο Πήλιο. Φθάσαμε από την δυτική πλευρά του χωριού. Σταθμεύσαμε κοντά στο παλιό πέτρινο δημοτικό σχολείο, με την λευκή μαρμάρινη κρήνη στην αυλή. Τώρα πιά για άλλη χρήση : Artemis Restaurant. Μια  χαλαρή βόλτα στο χωριό τις ερειπωμένες εκκλησιές του με το μικρό περίβολο τους με το σπίτι του παπά, πιο δίπλα το σπίτι το γιατρού, μερικά  δίπατα αρχοντικά –τώρα boutique hotels – και το πλυντήριο, δημόσια κρήνη με άφθονο νερό για πλύσιμο ρούχων. Γυρίσαμε για φαΐ στο Artemis. Mιλώντας σε συναδέλφους στο συνέδριο, για την επίσκεψη αυτή, κατέληξα να πάω άλλες δύο φορές στη Ορεινή Έφεσο, ως συνοδός- ξεναγός. Στο τέλος ο ταβερνιάρης του Artemis παραλίγο να μου δώσει μπαξίς.

Κουσάντασι – Σμύρνη 103 Κm, φυσικά και πήγαμε. Άλλη παρέα, προσκύνημα στην φοβερή παραλία του Quai. Η καμένη οικιστική παραλιακή ζώνη του 1922, πλάτυνε τη λεωφόρο. Δεν θέλησα   να κάνω σουλάτσο σε αυτή την παραλία. Κάθισα μόνος σε παγκάκι, κοντά στην σιδηρόσκαλα που δένουν ψαροκαΐκα, αναλογίστηκα τις φοβερές στιγμές της φωτιάς, έχοντας στα μάτια μου, την τοιχογραφία στην Ένωση Σμυρναίων στην Νίκαια.

Στο σημείο αυτό δείτε ένα παράδειγμα υποκριτικής δημοσιογραφίας (3).

Επέστρεψαν οι φίλοι και χωθήκαμε στα ενδότερα, στα στενοσόκακα, στην αγορά. Κάτι σαν την Πλάκα της Αθήνας.  Και εδώ πάλι την παρέα των Ελλήνων πλησίασε κάποιος που μιλούσε ελληνικά, μας έδωσε την κάρτα του. Μας συστήθηκε ως Όμηρος/Omer έτσι έγραφε στην κάρτα του, ένας αλαφροΐσκιωτος σαλός, που έκανε παράξενες γυμναστικές ασκήσεις με το σώμα του, με τους καταστηματάρχες να τον περιγελούν. Σταθήκαμε αμήχανοι. Ο δε Νίκος Τσαβαρής κάτι παραπάνω. Τον κοίταζε επίμονα από την κορυφή μέχρι τα νύχια και στο τέλος του είπε : Ρε Τσίτα εσύ είσαι; Ήταν η σειρά του Ομέρ να σταματήσει τα τρελά του να γουρλώσει τα μάτια και να ρωτήσει: που το ξέρεις ότι έτσι με έλεγαν στην Κομοτηνή;

Ρε μπαγάσα έχουμε παίξει αντίπαλοι. Εσύ στην Α.Ε. Κομοτηνής και εγώ στον Εθνικό Αλεξανδρουπόλεως.  Φαντασθείτε την έκπληξη των υπολοίπων.

Μαϊμούδες και εδώ. Cheeta ήταν η μαϊμού του me Tarzan you Jane.

Επιστρέφουμε στα Ματωμένα Χώματα. Τα  είπαν «  Βίβλο της σύγχρονης Εξόδου του μικρασιατικού Ελληνισμού».  Αντιγράφω από την τελευταία σελίδα : Τόσα φαρμάκια, τόση συμφορά και εμένα ο νούς να γυρίσει θέλει στα παλιά! Να ΄ταν  λέει, ψέμα όλα όσα περάσαμε, και να γυρίζαμε τώρα δα στη γη μας, στους μπαξέδες μας, στα δάση μας με τις καρδερίνες, τις κάργες και τα πετροκότσιφα, στα περιβολάκια μας με τις ματζουράνες και τις ανθισμένες κερασιές, στα πανηγύρια μας με τις όμορφες…

 

  1.     Narrative medicine, University of Columbia, ΝΥ, USA. Περισσότερες πληροφορίες για τις ζωντανές διαδικτυακές συνεδρίες Αφηγηματικής Ιατρικής του Πανεπιστημίου Columbia της Νέας Υόρκης στις συνεδρίες του Ελληνικού τμήματος, δείτε εδώ: https://narrativemedicine.blog/blog/virtual-live-sessions/greek/
  2.     Backpacking is a form of low-cost, independent travel, which often includes staying in inexpensive lodgings and carrying all necessary possessions in a backpack.
  3. Aναφορά στην καταστροφή της Σμύρνης σε διάσημο περιοδικό εικόνων, με φωτογραφία στημένη, παρμένη σε  studio, που μπροστά σε πυροσβεστικό όχημα της εποχής, ποζάρει ατσαλάκωτο στην πέννα, το πλήρωμα. Ενδιαφέρον έχει η λεζάντα : μονάδα πυρόσβεσης που χρησιμοποιήθηκε για την κατάσβεση της φωτιάς της Σμύρνης.

 Έτσι μου λύθηκε η απορία τί έγινε τελικά στη Σμύρνη. Στριμωξίδι και φωτιά, ατυχή συμβάντα… Το σωστό να λέγεται. Κάποιοι, να που προσπάθησαν, έδιναν λύσεις υπόδειγμα. Πρωτοπόροι στην Τεχνογνωσία γενοκτονιών.  

   

Πηγή εικόνας: από το αφιέρωμα της Καθημερινής στον Ελληνισμό του Πόντου, της 17ης Ιανουαρίου 2022.

Από τον Νικόλαο Π. Α. Καρβούνη, Παθολόγο Ογκολόγο

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Newsletter

footer

Όροι Χρήσης

Κλινικές μελέτες ΕΟΠΕ

copyrights HTML